Obertraun 2009 – den pátý – Salzbergwerk a Ennstal Classic

Plán solného dolu v Hallstattu

Po snídani sedáme do auta a jedeme opět do Hallstattu, kde nastupujeme na lanovku Salzbergbahn do nejstaršího solného dolu na světě, který jsme chtěli ukázat klukům už v roce 2004… Máme tedy trochu skluz, ale dnes se to konečně povede. Kupujeme si lístky pouze na cestu nahoru a do dolu, zpátky půjdeme pěšky. Sandřička bude muset s Erikem čekat venku, protože takhle malé děti do dolu nesmí. Vstup je až od čtyř let. Vyjíždíme tedy na solnou horu a první věc která nás zaujme je nádherný most s panoramatickým výhledem na okolní scenérie.

Most nad Hallstattem

Druhá věc jsou cyklisté všude okolo, kteří tuhle příšernost vyšlapali a očividně trénují na Salzkammergut Trophy, co se pojede v sobotu 18.7.  Jdeme pěšky dál až ke vstupu do dolu a akorát stíháme jednu skupinu, která jde na prohlídku. Převlékáme se do ochranných úborů

Dominik v hornickém Nevypadám trochu jako Švejk???

a prohlídka dolu může začít. Vstupujeme do dolu, který nechala dle nápisu na bráně otevřít císařovna Kristýna v roce 1719 a postupně procházíme různými typy důlních chodeb, odmoderních až po takové, v jakých se těžilo před více než 5000 roky. Všude okolo nás je sůl a jak tvrdí náš průvodce, okolní hory v sobě mají 20 – 70% soli. V jedné velké jeskyni je cosi jako hvězdná brána

Hvězdná brána to ... není ...

ale jak se nakonec ukazuje není to hvězdná brána, ale plátno, na kterém nám promítnou krátký film o historii tohoto nejstaršího solného dolu na světě. Sůl se tu těžila už v době, kdy stavěli faraóni své pyramidy.

Sůl nad zlato

Pokračujeme dolem dál a dostáváme se k největší atrakci – skluzavce pro horníky. Jsou přístupné dvě, jedna kratší a druhá dlouhá více než 60 metrů.

Skluzavka v solném dole v Hallstattu

Sjíždíme obě a pokračujeme dál do nitra hory, teplota je pořád příjemná, něco okolo 9 stupňů Celsia. Průvodce nám vysvětluje vznik soli v okolních horách a ukazuje nám i moderní zařízení na těžbu soli. I dnes vydávají hory v okolí přes milion tun soli ročně! Prohlídka se bohužel chýlí ke konci, my nasedáme na vláček pro horníky a úzkou štolou jedeme zpátky na svět.

Vláček pod zemí

Sandřička s Erískem na nás čekalo o několik desítek výškových metrů níž u fontány, kde Erísek na zemi hrozně řádil a snažil se jíst kamínky. Posadili jsme ho zpátky do vozíku a začali šlapat po úbočí hory dolů. Po cestě jsme minuli šachtu, kterou nechal otevřít Franz Josef I. a okolo nás pomalu stoupají vzhůru další cyklisté.

vchod do dolu

Sešup je to slušný, naštěstí až na konci mě trochu začínají bolet kolena a já tiše doufám, že neskončím jako před pár roky po tůře na Sněžku, kdy se mi kolena zavařila. Naštěstí to dopadlo dobře a dorazili jsme na parkoviště, kde na nás poslušně čekalo autíčko. Po pozdním obědě mi dochází, že v 17 hodin mají být v Bad Ischlu historická auta a tak spolu se Sandřičkou, Dominikem a Erískem vyrážíme. Mára má už našeho ježdění dost a jede se koupat do jezera. V Bad Ischlu začínám pátrat, kde se to bude konat, ale nikdo nic neví. Naštěstí se mi podaří v mobilu najít, že se ta akce koná v Kurparku a to je hned tam, kde jsme zastavili:-) Začínají se srocovat lidé a kolem nás prošel Franz Josef s manželkou… Vypadá to na velkou akci, ale bohužel se začíná zatahovat obloha. Tlačím se s kluky dopředu a vcelku to jde. Chystím foťák, když tu najednou se ozývá řev velkoobjemového motoru a na scénu se majestátně vřítí Bentley a za ním Mercedes SSK s motorem o objemu 7 litrů a výkonu prý 300 koní. Franz posádkám gratuluje a všude cvakají foťáky. Překračuji dělící pásku a zamotávám se mezi fotoreportéry. Tahle stará auta jsou neskutečně mohutná monstra.

Bentley

Mercedes SSK

Mercedes SSK

Pobíhám okolo aut jako zběsilý, je to něco naprosto úžasného, támhle je Porsche 718 a o kousek dál Jaguar SS 100, který vidím naživo poprvé v životě. Nádherná a obrovská, zelená Lagonda

lagonda

a za ní Alvis

Alvis

no prostě nádhera. Dominik mi drží objektivy a Sandřička chodí s Erískem v náručí okolo aut. Najednou se ozývá vysoký řev italského motoru a na scénu přijíždí rudé Ferrari.

Ferrari

Obloha je čím dál tím víc tmavší, bez blesku už nejde fotit:-( Občas spadne i nějaká kapka, ale já jsem naprosto unešen historií kolem sebe a miliony Eur, které kolem mě projíždějí. Plní se mi můj sen a já vidím Jaguar C-type.

Jaguar C-type

Pomalu ale jistě začíná pršet a už se nedá skoro ani fotografovat. Opírají se do nás poryvy větru, které značí, že se bude dít něco velikého. Za chvíli se spouští neskutečný liják a my jsme už podruhé během dvou dnů mokří jak myši. Běžíme rychle k autu a když skládám vozík do auta, cítím, jak mi na záda padají litry vody. Konečně jsem i já uvnitř a potoky vody vyjíždíme z Bad Ischlu směrem domů. Jediný suchý je opět Erik. Všude na příjezdu do Bad Ischlu míjíme zmoklá historická auta, jejich majitelé z toho mají určitě hroznou radost… Večer budou své miláčky sušit fénem. Kousek před Bad Goisern přestává pršet a tak jdeme nakoupit ještě nějaké dobroty k večeři.

Doma na nás čeká opět úplně suchý Marek, který se stihnul z pláže zdekovat dřív než začlo lít. Večeře je skvělá a venku opět prší, očividně nás čeká zmoklá cesta domů.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)

Loading...

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.